Google Analytics ja hakukonenäkyvyys

 In Google Analytics, Hakukonenäkyvyys, SEO

Verkkosivun menestyksen mittaamiselle voidaan asettaa useita kriteerejä: vierailijoiden määrä, yhteydenotot, ostokset ja huomio sosiaalisessa mediassa ovat kaikki kelpo päämääriä sivustolla. Tulosten perusteella tehtävä kehitystyö on ainoa tapa saada mitattavaa faktaa sivuston toimenpiteiden vaikuttavuudesta ja tulosten seuranta on tärkeää sivuston tavoittavuuden kasvun ja parempien liidien takaamiseksi.

Harmillisen usein verkkosivustojen käyttäjillä on tieto mistä sivulle tullaan ja kuinka paljon kävijitä on, mutta sivuston sisäistä käyttäytymistä ei seurata tai analysoida lainkaan. Kävijöiden toiminnan seurannalla päästään käsiksi sivuston pullonkauloihin ja kehityskohteisiin – Kun tiedetään mikä mättää, voidaan korjaavat toimenpiteet kohdistaa oikein umpimähkäisen testailun sijasta.

Miten Google Analytics voi auttaa näiden tavoitteiden saavuttamisessa?

Sivuston kävijämäärä

Sivuston kävijämäärä itsessään ei kerro sivun menestyksestä tai tavoitteiden täyttymisestä. Osa kävijöistä saattaa ”eksyä” sivulle turhaan ja poistua heti. Nämä seikat on pääteltävissä sivustolla vietetystä ajasta ja hakutermeistä, joilla sivustolle on päädytty. Mikäli aika on lyhyt ja hakutermit tavoitteisiisi nähden väärät, ei kävijämassasta ole varsinaista hyötyä. (vaikkakin suuri kävijämäärä sivustolla on yksi Google-näkyvyyden monista vaikuttajista)

Näitä tietoja pääsee seuraamaan Google Analyticsissä kohdassa Käyttäytyminen -> Yleiskatsaus. Mikä on sivun katselumäärä? Entä yksilöidyt katselut? Tilastoista selviää myös keskimääräinen sivulla käytetty aika sekä välitön poistuminen prosenteissa. On tärkeää kiinnittää myös huomata missä sivuston vierailijat viettävät eniten aikaa verrattuna siihen, miten haluaisit heidän sivulla toimivan.

Tekniikka

Ikävä kyllä kaikki sivustot eivät tue vanhoja selainversioita tai toimi oikein (tai lainkaan) mobiililaitteissa. Nämä seikat riippuvat siitä, miten sivusto on rakennettu ja koska – vielä viitisen vuotta sitten sivustojen responsiivisuus oli vaihtoehtoinen tapa perinteiselle, staattiselle sivustolle. Sanavarman datan (n. 150 verkkosivustoa) mukaan käyttäjistä noin 75% käyttää nykyään mobiililaitetta (yleisimmin puhelinta) sivujen selaamiseen.

Analytiikan kohdassa Yleisö -> Teknologia -> Selain ja käyttöjärjestelmä pääset näkemään millä laitteilla ja selaimilla sivujasi selataan. Sanavarman datassa noin 55% käyttäjistä käyttää Googlen omaa Chrome-selainta Safarin ja Firefoxin seuratessa perässä. Verkkototeuttajien onneksi vanha Explorer-selain jää koko ajan pienempään rooliin.

Datassa on paljon mielenkiintoista tietoa, jonka perusteella sivuston kipupisteitä voi kehittää. Saatavilla on niin web-selainten nimet ja versiot, kuin käyttöjärjestelmät, ruutujen resoluutiot ja Flash– ja Java-versiot niistä kiinnostuneille.

Käyttäjäliikenne

Käyttäjäliikenne kertoo, miten tyypillinen vierailija käyttää sivustoasi. Tämä on arvokasta informaatiota, jonka perusteella sivuston rakennetta voi kehittää niin, että lukija pääsee sivuilla nopeasti sinne, minne hän haluaa ja mikä on kannaltasi toivottua. Sen lisäksi että kävijä liikkuu loogisesti ostopolulla, voidaan käyttäjäliikennettä hyödyntää tekemään sivuston käyttäjäkokemuksesta miellyttävä, joka on luonnollisesti positiivinen seikka. Käyttäjäliikenteestä voidaan päätellä myös esimerkiksi yhteydenottolomakkeiden paras paikka sivulla.

Käyttäjäliikenne löytyy Analyticsin kohdasta Yleisö -> Käyttäjäliikenne.

Mobiiliystävällisyys

Kuten aiemmin todettua, mobiiliystävällisyys on nykyaikaisen verkkosivuston perusasia. Sivujen kehittämisen kannalta on tärkeää, että sivusto toimii kaikilla mobiililaitteilla, joilla sivustoa selataan. Millä laitteilla sivustoasi käytetään? Ota selvää Analyticsin kohdassa Yleisö -> Mobiili -> Laitteet.

Kaikki yllämainitut seikat ovat hyviä työkaluja sivuston jatkuvaan kehittämiseen. Joskus muutokset johtavat pienempään, mutta laadukkaampaan kävijämäärään. On tärkeää muistaa, että sivuston liikenne ei ole kaikki kaikessa. Mikäli sivusto ei tuota yhteydenottoja tai kauppaa, on aika tehdä muutoksia.

Jos sivustollesi ei ole vielä asennettu Google Analytics- injektiota, nyt on korkea aika.

Onko analytiikka hepreaa ja seurantakin rajoittuu naapurien vahtaamiseen?

Me voimme auttaa. Ota yhteyttä!

Mikko Blomberg / Viestintätoimisto Sanavarma
Aleksanterinkatu 33, Lahti
044-523 1358
mikko.blomberg@sanavarma.fi